Daca cineva nu-si da seama de ceea ce este, nu va intelege nici trebuinta de a se corija,
de a se imbunatati ca fire.
( Parintele Arsenie Boca )
2. cele constitutionale;
3. cele din negrija;
4. cele din superficialitate;
5. cele din patimi; si sa te lupti staruitor asupra lor.
Noi traim la suprafata factorului religios. Legatura-i rudenia noastra cu TATAL, cu FIUL- Care a imbracat firea noastra, atat El, cat si El ne-a imbracat pe noi cu Sine , si cu DUHUL SFANT, a Carui peceti de la Botez stau si asteapta varsta mintii noastre ca sa le cunoasca si sa le trezeasca energiile de viata,energii ale Duhului Sfant,care ne transforma viata.
Aici e taina sfintirii vietii, a facultatilor sufletesti; ba pana si a trupului. Aici e izvorul vietii duhovnicesti si nadejdea de mantuire.
Ai putea deci intelege cu acestea , ca mai avem si o alta mancare: CUVANTUL LUI DUMNEZEU si toata grija Sfintei Treimi de a-i arata omului ca noi intru El traim, ne miscam si suntem.
Tine-te, mentine-te constient in neincetata prezenta a lui Dumnezeu. Astfel,astfel iti savarsesti datoriile, altele iti sunt cuvintele si mai ales roadele.
Dobandeste-ti practic o mai buna incredere in purtarea de grija a lui Dumnezeu , ca El iti simplifica o multime de griji , care tocmai de El atarna si nu de tine. Singurul lucru e sa te intrebi adesea ce vrea Dumnezeu cu acestea? din silinta de a talcui cat mai bine vointa lui Dumnezeu, de a intelege cat mai limpede ce vrea El sa faca sau sa nu faca. Sa nu iei cu usurinta indrumarea aceasta in sensul de a lasa toate in seama lui Dumnezeu si sa te formezi (sau sa te diformezi) lasator sau delesator.
Sa ai puterea si ingeniozitatea organizarii simple a lucrurilor , care prin neoranduiala lor se fac complicate. Lucrurile puse si mentinute in ordine sunt simple si odihnesc.
Citeste asimiland, nu simplu citit - ca nu -i vorba de-a implini o norma , ci un canon- aceasta-i norma sau principiul. Citeste traint, nu memorizand . A citi traind, bucurandu-te de frumusetea unei idei , te construieste constient si subconstient iar timpul scoate cele sadite acolo asa, candva, ca pe ale tale. Ceea ce ramane dupa ce ai uitat tot ce ai citit , aceea iti apartine cu adevarat, aceea ai asimilat. Deci nu te indrum de-a citi ca sa-ti incarci memoria, aceasta e bibliografie si slava desarta; ci de a creste sufletul si pe aripile artei mantuirii.
Dumnezeu este foc mistuitor. Deci, sau te desfaci de pacat, sau vei fi ars cu pacat cu tot.
Grijeste-te de ceea ce atarna de tine. Iar o grija care a facut-o Dumnezeu atarnatoare de om , e a atarnarii sale de El. Grija omului de Dumnezeu simplifica grija omului de om : asa va avea de toate, pe cand daca omul Il va exclude pe Dumnezeu de la conducerea lumii si vietii, va avea si atunci, dar ca un hot, nu ca un fiu, pana va ajunge sa nu mai aiba nimic.
Dumnezeu nu se lasa expropiat. (Sfantul Maxim Marturisitorul)
Iubirea de Dumnezeu si infranarea slobozesc sufletul de patimi; citirea si contemplarea izbavesc mintea de nestiinta, iar starea de rugaciune o infatiseaza lui Dumnezeu insusi.
de a se imbunatati ca fire.
( Parintele Arsenie Boca )
Taina artei de a te putea conduce pe tine insusi consta in a te cunoaste, in a-ti sti scaderile:1. cele din lene;
2. cele constitutionale;
3. cele din negrija;
4. cele din superficialitate;
5. cele din patimi; si sa te lupti staruitor asupra lor.
Noi traim la suprafata factorului religios. Legatura-i rudenia noastra cu TATAL, cu FIUL- Care a imbracat firea noastra, atat El, cat si El ne-a imbracat pe noi cu Sine , si cu DUHUL SFANT, a Carui peceti de la Botez stau si asteapta varsta mintii noastre ca sa le cunoasca si sa le trezeasca energiile de viata,energii ale Duhului Sfant,care ne transforma viata.
Aici e taina sfintirii vietii, a facultatilor sufletesti; ba pana si a trupului. Aici e izvorul vietii duhovnicesti si nadejdea de mantuire.
Ai putea deci intelege cu acestea , ca mai avem si o alta mancare: CUVANTUL LUI DUMNEZEU si toata grija Sfintei Treimi de a-i arata omului ca noi intru El traim, ne miscam si suntem.
Tine-te, mentine-te constient in neincetata prezenta a lui Dumnezeu. Astfel,astfel iti savarsesti datoriile, altele iti sunt cuvintele si mai ales roadele.
Dobandeste-ti practic o mai buna incredere in purtarea de grija a lui Dumnezeu , ca El iti simplifica o multime de griji , care tocmai de El atarna si nu de tine. Singurul lucru e sa te intrebi adesea ce vrea Dumnezeu cu acestea? din silinta de a talcui cat mai bine vointa lui Dumnezeu, de a intelege cat mai limpede ce vrea El sa faca sau sa nu faca. Sa nu iei cu usurinta indrumarea aceasta in sensul de a lasa toate in seama lui Dumnezeu si sa te formezi (sau sa te diformezi) lasator sau delesator.
Sa ai puterea si ingeniozitatea organizarii simple a lucrurilor , care prin neoranduiala lor se fac complicate. Lucrurile puse si mentinute in ordine sunt simple si odihnesc.
Citeste asimiland, nu simplu citit - ca nu -i vorba de-a implini o norma , ci un canon- aceasta-i norma sau principiul. Citeste traint, nu memorizand . A citi traind, bucurandu-te de frumusetea unei idei , te construieste constient si subconstient iar timpul scoate cele sadite acolo asa, candva, ca pe ale tale. Ceea ce ramane dupa ce ai uitat tot ce ai citit , aceea iti apartine cu adevarat, aceea ai asimilat. Deci nu te indrum de-a citi ca sa-ti incarci memoria, aceasta e bibliografie si slava desarta; ci de a creste sufletul si pe aripile artei mantuirii.
Dumnezeu este foc mistuitor. Deci, sau te desfaci de pacat, sau vei fi ars cu pacat cu tot.
Grijeste-te de ceea ce atarna de tine. Iar o grija care a facut-o Dumnezeu atarnatoare de om , e a atarnarii sale de El. Grija omului de Dumnezeu simplifica grija omului de om : asa va avea de toate, pe cand daca omul Il va exclude pe Dumnezeu de la conducerea lumii si vietii, va avea si atunci, dar ca un hot, nu ca un fiu, pana va ajunge sa nu mai aiba nimic.
Dumnezeu nu se lasa expropiat. (Sfantul Maxim Marturisitorul)
Iubirea de Dumnezeu si infranarea slobozesc sufletul de patimi; citirea si contemplarea izbavesc mintea de nestiinta, iar starea de rugaciune o infatiseaza lui Dumnezeu insusi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu