LUMINA LUI HRISTOS SA NE LUMINEZE PE TOTI
Iata ce spune despre vederea luminii lui HRISTOS fericitul nostru faptuitor al rugaciunii lui IISUS, Serafim de Sarov: ,, Ca sa privesti si sa vezi in inima lumina lui HRISTOS se cuvine pe cat se poate sa ne abatem de la obiectele vazute. Curatindu-ne mai intai sufletul prin pocainta, prin fapte bune si prin credinta in CEL ce
S-a rastignit pentru noi sa inchidem ochii trupesti, sa cufundam mintea inlauntrul inimii unde sa strigam prin chemarea numelui DOMNULUI nostru IISUS HRISTOS. Atunci, dupa masura osardiei si ferbintelii duhului fata de CEL IUBIT, omul gaseste o indulcire in chemarea numelui care trezeste dorinta sa cautam o lumina mai inalta. Cand printr-un asemenea exercitiu mintea se va atinge de inima atunci va straluci lumina lui HRISTOS, luminand templul sufletului cu razele Sale Dumnezeiesti, cum vorbeste proorocul Maleahi:
,, iar pentru voi cei ce cinstiti numele MEU rasari-va soarele dreptatii"(3,20).
Aceasta lumina este totodata si viata, potrivit cuvantului Evangheliei: ,, In EL era viata si viata era lumina oamenilor" ( Ioan 1,4). Din aceasta se vede, contrar intelegerii lui Varlaam din Calabria si a latinilor ca aceasta lumina, nu este materiala, ci duhovniceasca, ca ea deschide ochii sufletesti, este o contemplatie a lor, cu toate ca totodata actioneaza asupra ochilor trupesti, cum s-a intamplat cu Sfantul Ap. Pavel. Prea Cuviosul Macarie cel Mare expunand amanuntit si cu o deosebita claritate invatatura despre aceasta lumina in cuvantul al 7-lea spune ca: ,, ea este o Iluminare esentiala in suflet din partea puterii Sfantului Duh; prin ea se descopera orice cunostinta si sufletul cunoaste cu adevarat pe DUMNEZEU cu vrednicie si cu dragoste."
De acord cu marele Parinte marturisesc si toti Sfintii Parinti ai Bisericii de Rasarit care cunosc desavarsirea crestina din experienta si care o zugravesc in scrierile lor cu o zugravire proprie acestei taine ce nu poate fi zugravita in natura noastra materiala. E foarte folositor sa se stie ca innoirea firii este rodul unei rugaciuni curate si neraspandite, ca innoirea firii se castiga si se impodobeste prin darurile darului Dumnezeiesc. Dar nazuinta inainte de vreme spre dobandirea acestor daruri, nazuinta prin care, dupa indemnul parerii de sine, preaintampina bunavointa lui Dumnezeu pentru noi si care este extrem de vatamatoare si duce numai la inselare. Din aceasta cauza toti Parintii nostri vorbesc foarte pe scurt despre darurile harului, dar vorbesc foarte amanuntit despre dobandirea rugaciunii curate, ale carei urmari sunt darurile harice.
Nevointa rugaciunii are nevoie de o invatatura facuta cu grija, iar darurile harice apar de la sine ca niste insusiri ale firii innoite, dupa curatirea prin pocainta, va fi simtita prin lumina DUHULUI.
Iata ce spune despre vederea luminii lui HRISTOS fericitul nostru faptuitor al rugaciunii lui IISUS, Serafim de Sarov: ,, Ca sa privesti si sa vezi in inima lumina lui HRISTOS se cuvine pe cat se poate sa ne abatem de la obiectele vazute. Curatindu-ne mai intai sufletul prin pocainta, prin fapte bune si prin credinta in CEL ce
S-a rastignit pentru noi sa inchidem ochii trupesti, sa cufundam mintea inlauntrul inimii unde sa strigam prin chemarea numelui DOMNULUI nostru IISUS HRISTOS. Atunci, dupa masura osardiei si ferbintelii duhului fata de CEL IUBIT, omul gaseste o indulcire in chemarea numelui care trezeste dorinta sa cautam o lumina mai inalta. Cand printr-un asemenea exercitiu mintea se va atinge de inima atunci va straluci lumina lui HRISTOS, luminand templul sufletului cu razele Sale Dumnezeiesti, cum vorbeste proorocul Maleahi:
,, iar pentru voi cei ce cinstiti numele MEU rasari-va soarele dreptatii"(3,20).
Aceasta lumina este totodata si viata, potrivit cuvantului Evangheliei: ,, In EL era viata si viata era lumina oamenilor" ( Ioan 1,4). Din aceasta se vede, contrar intelegerii lui Varlaam din Calabria si a latinilor ca aceasta lumina, nu este materiala, ci duhovniceasca, ca ea deschide ochii sufletesti, este o contemplatie a lor, cu toate ca totodata actioneaza asupra ochilor trupesti, cum s-a intamplat cu Sfantul Ap. Pavel. Prea Cuviosul Macarie cel Mare expunand amanuntit si cu o deosebita claritate invatatura despre aceasta lumina in cuvantul al 7-lea spune ca: ,, ea este o Iluminare esentiala in suflet din partea puterii Sfantului Duh; prin ea se descopera orice cunostinta si sufletul cunoaste cu adevarat pe DUMNEZEU cu vrednicie si cu dragoste."
De acord cu marele Parinte marturisesc si toti Sfintii Parinti ai Bisericii de Rasarit care cunosc desavarsirea crestina din experienta si care o zugravesc in scrierile lor cu o zugravire proprie acestei taine ce nu poate fi zugravita in natura noastra materiala. E foarte folositor sa se stie ca innoirea firii este rodul unei rugaciuni curate si neraspandite, ca innoirea firii se castiga si se impodobeste prin darurile darului Dumnezeiesc. Dar nazuinta inainte de vreme spre dobandirea acestor daruri, nazuinta prin care, dupa indemnul parerii de sine, preaintampina bunavointa lui Dumnezeu pentru noi si care este extrem de vatamatoare si duce numai la inselare. Din aceasta cauza toti Parintii nostri vorbesc foarte pe scurt despre darurile harului, dar vorbesc foarte amanuntit despre dobandirea rugaciunii curate, ale carei urmari sunt darurile harice.
Nevointa rugaciunii are nevoie de o invatatura facuta cu grija, iar darurile harice apar de la sine ca niste insusiri ale firii innoite, dupa curatirea prin pocainta, va fi simtita prin lumina DUHULUI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu